3. BUDSJETT- OG REGNSKAPSKONTROLL
Rådmannen har ansvar for å føre tilsyn med at det er forsvarlige økonomiske kontrollrutiner i enhetene. Budsjettansvarlig har ansvaret for at det er forsvarlige økonomiske kontrollrutiner i enheten.
Må budsjettet overskrides, har den budsjettansvarlige ansvaret for at det på forhånd foreligger vedtak om tilleggsbevilgning.
Alle med budsjettansvar i kommunen skal i tillegg til den kontroll som gjennomføres ved innkjøp, attestasjon og anvisning ( ref. kapittel 1 og 2) foreta regelmessig budsjett- og regnskapskontroll av sitt ansvarsområde for å:
-
kontrollere at det ikke vil oppstå overskridelser i budsjettet i løpet av året ut fra den nåværende og den planlagte aktiviteten
-
kontrollere at disponeringen av bevilgningene er i samsvar med de planer og mål som er fastsatt innenfor budsjettområdet
-
finne dekning for eventuelle nødvendige merutgifter/reduserte inntekter som vil oppstå i løpet av året
-
finne besparelser/merinntekter som vil oppstå i løpet av året
-
oppdage større merutgifter/svikt i inntektene enn det er mulig å dekke innenfor egen budsjettramme (overordnet må i slike tilfeller bli orientert umiddelbart)
-
oppdage svikt i innkrevingen av inntekter (refusjoner, tilskudd, egenbetaling)
-
oppdage andre uregelmessigheter i disponeringen av midlene (f.eks. feil i regnskapsføringen)
Kommunens styringssystem med vektlegging av rammebudsjettering og målstyring, forutsetter at den enkelte budsjettansvarlig til enhver tid har god oversikt over budsjettsituasjonen for å kunne utnytte ressursene best mulig i samsvar med de fastsatte målene, og for å kunne unngå overskridelser av budsjettrammene.