Økonomisk rådgivning


GENERELT

Har du betalings- eller gjeldsproblemer, kan kommunen gi deg økonomisk rådgivning. Du skal etter beste evne selv forsøke å komme fram til en ordning med de du skylder penger. Men du kan få hjelp til å sette opp et realistisk budsjett, forhandle med kreditorer og inngå en gjeldsordningsavtale. Nav har også opprettet en landsdekkende telefontjeneste som skal gi enkel veiledning (se lenke i brosjyrefeltet).

ANNEN INFORMASJON

Økonomirådstelefonen i Nav
Hjelpetilbud i kommunen

PRAKTISKE OPPLYSNINGER
Veiledning

For at du skal få best mulig hjelp fra rådgiveren, er det viktig at rådgiveren får nok informasjon til å danne seg et korrekt og helhetlig bilde av økonomien din. Slike opplysninger kan være

  • Siste skatteoppgjør
  • Saldo på alle konti
  • Kopi av husleie- eller fremleiekontrakt for dokumentasjon av boutgifter
  • Lønnsinntekter og trygdeytelser de siste tre månedene
  • Dokumentasjon på eventuell bostøtte
  • Opplysninger om lån, kredittgjeld osv.
  • Kvittering for betalt husleie og strøm
  • Utgifter i til lege, fysioterapeut, kiropraktor, tannlege osv.
  • Utgifter til barnehage, SFO eller annen barnepass
  • Utgifter til forsikring
  • Opplysninger om innskudd i spareordninger

Du kan da få avtale om en time hos økonomisk rådgiver.

Saksbehandlingstid

Kommunen skal behandle saken så snart som mulig.

Kontaktinformasjon

  • Christianne  Stroop
  • Kommunalsjef
  • Telefon: 31024401
  • Mobil: 41550860
  • Send e-post

Lover og retningslinjer

Tjenestekatalog