Matrikkel - retting


GENERELT

Du kan kreve å få rettet, endret eller tilføyd opplysninger i matrikkelen (det offisielle eiendomsregisteret).  Dette er aktuelt hvis opplysningene er feil eller ufullstendige eller grunnlaget for registreringen er falt bort. Hvis feilen stammer fra andre registre, som for eksempel grunnboken eller folkeregisteret, skal kravet sendes videre dit. Opplysninger om grenser som er fastsatt i oppmålingsforretning (eller tilsvarende) kan bare rettes med grunnlag i ny oppmålingsforretning.

Målgruppe

Grunneiere og festere

Pris

Kommunen kan ikke kreve gebyr for retting.

Kriterier / Vilkår

Du må dokumentere grunnlaget for kravet ditt om retting av opplysninger i matrikkelen. Hvis rettingen berører nabo, rettighetshaver eller andre parter, må du legge ved dokumentasjon for at disse samtykker i kravet om retting.

PRAKTISKE OPPLYSNINGER
Veiledning

Du fremsetter krav om retting overfor kommunen. Hvis rettingen gjelder opplysninger som angår en annen instans, vil kommunen sende kravet videre dit for avgjørelse, eventuelt til uttalelse.

Søknaden sendes til

Har du svart på elektronisk skjema går det automatisk til kommunen.
Har du lastet ned et skjema kan du sende det på e-post til:
postmottak@nore-og-uvdal.kommune.no
Søknaden må underskrives og sendes i brevpost til:
Nore og Uvdal kommune
Sentrum 16
3630 RØDBERG

Saksbehandlingstid

Kommunen skal behandle saken så snart som mulig. Hvis saken ikke kan avgjøres innen én måned, skal du ha skriftlig beskjed om grunnen til dette.

Saksbehandling

Kommunen vil vurdere om det foreligger en feil og om du har tilstrekkelig dokumentasjon for kravet ditt. Kravet til dokumentasjon vil avhenge av hva slags opplysninger det dreier seg om og hvordan opplysningene er hentet inn opprinnelig. I mange tilfeller vil retting i matrikkelen være en rent administrativ oppgave uten at det gjøres noe vedtak. Parter som endringen vil ha betydning for, skal underrettes.

Klagemulighet

Hvis du får avslag på kravet om retting, kan du klage til kommunen innen en frist på tre uker fra du mottok avslaget. Forklar hvorfor du mener vedtaket bør endres. Hvis du trenger veiledning, kan du henvende deg til kommunen. Opprettholder kommunen sin avgjørelse, blir saken sendt videre til Fylkesmannen, som avgjør om klagen skal tas til følge.

Kontaktinformasjon

  • Simen Haakestad  Bjerkholt
  • Geodataingeniør
  • Telefon: 31024605
  • Mobil: 97664445
  • Send e-post
  • Hilde Mari  Loftsgård
  • Saksbehandler byggesaker
  • Telefon: 40912400
  • Send e-post
  • Ove  Øktedalen
  • Geodataingeniør
  • Telefon: 31024612
  • Mobil: 95963140
  • Send e-post
  • Mats  Halland
  • Byggesaksbehandler og tilsyn
  • Telefon: 90744699
  • Send e-post

Lover og retningslinjer